پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بررسی میزان پیشرفت در صنعت ساختمان
نوشته شده در سه شنبه 4 آبان 1400
بازدید : 71
نویسنده : وحید اکبری

امروزه با پیشرفت صنعت ساختمان چه در مصالح بکار رفته و چه در ماشین آلات بکار رفته در صنعت راه و ساختمان و عمران و معماری موفقیت های زیادی صورت گرفته تا کار را برای معماران و مهندسین عمران راحت تر کرده و به عمران و آبادسازی کمک شایانی کند.

امروزه و با توسعه فناوری های مکانیک هر کار سخت دیروز را میتوان براحتی و با کمک انواع ماشین آلات ساختمانی براحتی انجام داد.کارهایی که در گذشته کارگران با سختی انجام میدادند و امروزه کاملا مکانیزه و اتوماتیک توسط ماشین آلات ساختمانی صورت میپذیرد.

انواع ماشین آلات ساختمانی

برای پروژه‌ های کوچک و بزرگ ساختمانی، سرعت کار و اتمام به موقع، مهم‌ترین عوامل در پیشبرد اهداف هستند. وجود انواع ماشین آلات ساختمانی در هر پروژه در روند توسعه عملیات اجرایی نقش بسزایی دارد. استفاده و انتخاب مناسب ماشین آلات باعث بهبود سرعت، کیفیت، ایمنی، صرفه اقتصادی و اتمام به موقع پروژه می‌شود؛ اما ماشین آلات ساختمانی به چند نوع تقسیم می‌شوند و هر کدام برای چه نوع عملیاتی کاربرد دارند ؟ برای پاسخ به این سؤالات با ما همراه باشید.

بیل مکانیکی (Power Shovel)

بیل مکانیکی یکی از ضروری‌ ترین و مفیدترین تجهیزات خاکبرداری است که برای حفاری زمین و بارگیری استفاده می‌شود. به غیر از سنگ، بیل مکانیکی قادر به حفاری انواع زمین‌ها است. بیل‌ های مکانیکی خزنده در خاک‌ های سست و ناپایدار بسیار مفید هستند اما سرعت کمی ‌دارند.

بیل مکانیکی

از طرف دیگر، بیل‌ های مکانیکی چرخ‌ دار سرعت بالاتری دارند و فقط در زمین سخت مفید هستند. این ماشین یک بازوی بلندی دارد که در انتهای آن سطل حفاری نصب شده است و می‌تواند 360 درجه بچرخد که این باعث راحتی بیشتر کار اپراتور می‌شود. این ماشین در اندازه‌ های مختلف در بازار موجود است و انتخاب یک بیل مکانیکی خاص به نوع کار آن بستگی دارد.

[ همچنین بخوانید: نگاهی به پوستر و انواع آن

بکهو (BackHoe)

بکهو یا بیل عقب به نام یک ماشین چند منظوره است و به طور گسترده در امور ساختمانی و عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که از نامش مشخص است، در قسمت عقب خودرو دارای بیل است. یک لودر نیز در قسمت جلویی ماشین قرار دارد که برای حفاری استفاده می‌شود. لودر جلو در بارگیری و تخلیه و بلند کردن مواد به کار گرفته می‌شود و بیل عقبی نیز وظیفه انتقال مواد و حفاری ترانشه را بر عهده دارد.

بک هو

بیل کششی یا درگلاین (Dragline)

بیل کششی (Dragline) یکی دیگر از انواع ماشین آلات ساختمانی در گروه بیل‌ های مکانیکی است. به جای حفر، باکت یا جام ماشین در برابر مواد حفر شده کشیده می‌شود. این کار باعث می‌شود حجم بیشتری از مواد از جایی به جایی دیگر منتقل شود. باکت ابزار اصلی حفاری است که توسط کابل‌ ها به راحتی به بوم متصل می‌شود. این ماشین برای خاک مرطوب یا حفاری زیر آب مناسب است.

تاور کرین ((Tower Crane

جرثقیل‌ های برجی یا تاور کرین نوعی از تجهیزات بالابرنده هستند که برای بلند کردن موارد سنگین وزن از یک مکان و انتقال آن به مکان دیگر در یک فاصله مشخص استفاده می‌شود. این ماشین برای پروژه‌ های بزرگ مانند سد سازی، ساختمان‌ های بلند مرتبه و ساختمان‌ های صنعتی کاربرد دارد. جرثقیل برجی متشکل از یک برج با کابین اپراتور، جیب، بازوی جلویی یا فلش، وزنه‌ های تعادل بازوی جلو، پایه نصب یا آنکر است.

تاور

بولدوزر 

یکی دیگر از انواع ماشین آلات ساختمانی، بولدوزر می باشد. بولدوزر یک ماشین چند منظوره است که می‌تواند برای انجام بسیاری از عملیات خاکی استفاده شود. در جلوی بولدوزر یک تيغه فولادی مستقيم و طویل نصب شده است. تیغه را می‌توان بر اساس نیاز بالا و پایین کرد که برای تراشیدن مواد نرم و فشار دادن آنها به سمت جلو استفاده می‌شود. همچنین ممکن است برای پخش کردن مواد نیز استفاده شود. بولدوزر برای شرایطی که مواد به هل دادن با نیروی زیادی نیاز دارند، مناسب‌ ترین گزینه است.

برخی مصالح پیشرفته در صنعت ساختمانی

مصالح ساختمانی سبک جدید

همانطور که ذکر شد یکی از مهمترین ویژگی های تمامی مصالح ساختمانی جدید،سبک بودن به علت سهولت در اجرا و حمل و نقل می باشد.بر این اساس در ادامه به معرفی سبک ترین مصالح ساختمانی بخصوص بتن ها خواهیم پرداخت.اما قبل از آن باید بدانید مصالح ساختمانی سبک به چه موادی اطلاق می شود.

مصالح ساختمانی که وزن مخصوصششان از نمونه ها و همتاهای خود کمتر بوده و استفاده از آن می تواند به کاهش کلی وزن ساختمان و یا سازه کمک محسوسی کند.

معرفی معروفترین مصالح نوین ساختمانی

پس از ذکر تمامی مزایای انواع مصالح ساختمانی سبک و در عین حال نوین،چند نوع از معروفترین آن ها را همراه با کاربردشان به شما معرفی خواهیم کرد.لازم به ذکر است که بخشی از این مصالح ساختمانی به ندرت در ایران کاربرد داشته و کمتر استفاده ای تا کنون از آن ها شده است.لیکن پیشبینی می شود که در سال های پیش رو تمامی این مصالح در معرض اجرا قرار خواهند گرفت.اما مهم ترین گزینه های قابل معرفی از این دست عبارتند از :

1) بلوک های سبک

بلوک سبک متشکل از آب،سیمان و دانه های مخصوصیست که در آن به کار می رود که چگالی آن حدود 1700 کیلومتر بر متر مکعب می باشد.این بلوک ها بسیار مقاومند و در عین حال بسیار سبک هستند.

دوام پس از بکار گیری این بلوک ها باعث شده تا جای خود را در صنت ساختمان سازی سریعا پیدا کنند همچنین از جنبه اثرات زیست محیطی باید بگوییم که بلوک های سبک بسیاربا محیط زیست سازگار می باشند و استفاده از آنها بسیار به صرفه است.همچنین نحوه به کار گیری بلوک های سبک آسان تر و سریع تر از دیگر مصالح جایگزین آن است.

بلوک سبک

2) بتن های خود ترمیم شونده

3)کاشی های نوین حرارتی

نسل جدیدی از کاشی ها تحت عنوان کاشی های حرارتی وجود دارند که مقاومت بالایی دارند.علاوه بر آن این کاشی ها از قابلیت بسیار جالب حرارتی برخوردار می باشند.کاشی های حرارتی لعاب هایی با خاصیت جاری شدن جریان الکتریسیته دارند که منجر به تولید گرما با یک تغییر ولتاژ می شوند.

کاشی های حرارتی می توانند بخشی از گرمای منازل را به طور مطبوع (بخصوص در کف ساختمان)تامین نمایند.پیشبینی می شود در سال های آینده این تکنولوژی پیشرفت های علمی تری خواهد کرد و بعید نیست جایگزین سیستم گرمایشی کف و یا گاها سقف شود.

)کاربرد آبگریز کننده در ساختمان

امروزه موضوع آبگریز کردن نمای ساختمان اهمیت زیادی پیدا کرده است، چرا ؟ همانطور که میدانید نماهای زیبای ساختمان های گوناگون از مصالح مختلفی ساخته می شوند، این مصالح اغلب اوقات در برابر عوامل مختلفی چون آب، باد، ضربه و … دچار تخریب می شوند اما عامل آب بسیار تاثیر گذار تر از سایر موارد خواهد بود. 

لایه ی آبگریز کننده نما ی ساختمان به خوبی نما را در مقابل نفوذ آب باران اسیدی محافظت می کند این کار موجب می شود که زیبایی و جلوه ی نمای ساختمان همواره حفظ شود. همانطور که از اسمش پیداست این مواد خاصیت ضد آب دارد و به خوبی سطوح بتنی، آجری و سنگی را ضد آب می کند. انواع مختلف آبگریز کننده نمای ساختمان از یک نوع ماده ی شیمیایی بر پایه سیلیکون ساخته می شود.

آبگریزکننده

4) شیشه های نوین هوشمند

شیشه های نوین به تازگی وارد عرصه انبوه سازی شده است.این شیشه ها با قابلیت مات و یا شفاف سازی تولید می شوند.با استفاده از این شیشه ها می توانید هنگام روز از نور خورشید استفاده کرده و پس از تاریکی هوا آن را به طور کامل در حالت مات قرار دهید.عمر مفید این شیشه ها حدود 10 سال برآورد شده است.همچنین این شیشه ها قابلیت نمایش تصویر را با استفاده از یک ویدیو پروژکتور را خواهند داشت

)کاربرد همتراز کاشی در کاشی کاری

همتراز کاشی کاری  و سرامیک علاوه بر افزایش کیفیت کاشی کاری و شکیل کردن کار کاشی موجب از بین رفتن ناخنک ها یا ناصافی های بین لبه های کاشی و سرامیک خواهد شد، کاشی تراز یا همتراز کاشی سرامیک علاوه بر همسطح کردن لبه های کاشی و سرامیک اندازه ی بندهای کاشی و سرامیک رانیز به نسبت یکدیگر یکسان مینماید. همتراز کاشی دارای مزایای بسیاری میباشد ,همتراز کاشی موجب رفع بالا و پایینی لبه های کاشی و سرامیک میباشد.

همتراز کاشی


:: برچسب‌ها: پیشرفت صنعت ساختمانی ,